tirsdag den 21. juni 2016

Målet var at komme på erhvervsskole

Fra trin 1 til trin 4 - og videre i uddannelse

Nozar Nabizadeh og Wladyslaw Rusin har igennem de seneste 9 måneder gået på FVU-kursus på HF & VUC FYN Nyborg. Målet var, at de skulle forbedre deres færdigheder inden for dansk og matematik. De havde begge et ønske om at komme ind på erhvervsskolen, men for at de kunne opfylde adgangskravene måtte de først tage nogle kurser. Kravene for optagelse var en bestået eksamen på trin 2 i matematik og trin 4 i dansk.
De startede derfor i oktober måned med FVU-undervisning på trin 1 i både dansk og matematik. Herefter har de arbejdet sig støt fremad til trin 2, hvor matematik blev afsluttet og fortsat med danskundervisningen - med eksamener efter hvert trin. Det er en stor sejr i dag, hvor de netop har fået beskeden om, at de nu har bestået trin 4 i dansk, hvilket betyder, at de er klar til at komme videre med deres uddannelsesplaner.
 Wladyslaw og Nozar sammen med OBU- og FVU-konsulent Vicki Hnida

Wladyslaw har tidligere haft arbejde på et savværk og en maskinfabrik i Danmark, men ser nu frem til at kunne blive faglært. Nozar har tidligere været tandlæge-studerende i Jugoslavien. Men det har ikke været muligt at overføre fagene til en uddannelse i Danmark. Derfor har han været nødt til at søge andre veje. 
De to kursister har arbejdet meget seriøst og med stor disciplin igennem hele forløbet, fortæller underviserne Bibbi, Jette og Maria, som i dag har fejret kursisternes opnåede resultater.
”Undervisningen på VUC har været rigtig fin”, fortæller Nozar. ”Da vi startede på kurset, var der ikke så mange på holdet – men hen ad vejen er der kommet mange til, så vi er blevet delt i to hold”.

Fakta om FVU kurser:
  •          FVU Står for Forberedende Voksenundervisning
  •          FVU er undervisning i dansk og matematik
  •          Man skal være fyldt 18 år for at deltage
  •          Man kan gå til prøve efter hvert niveau
  •          FVU findes både som daghold og som aftenhold.
  •          Det er også muligt at tage et FVU-kursus for tosprogede
 Læs evt. mere om FVU-undervisning i Nyborg her: http://vucfyn.dk/node/724

Ordblind? Du kan blive god til at læse og skrive!

”Nogle gange bliver man gjort til grin, når man har stavet noget forkert. Men nu er jeg blevet god til at skrive breve og er begyndt at læse bøger"

Nedenfor kan du læse hvad 5 kursister fortæller om det at være ordblind og hvad de får ud af at tage et kursus på HF & VUC FYN Nyborg.
 
Leif og Rasmus går på OBU-dagholdet på HF & VUC FYN Nyborg
Leif Svensson:
Det har begrænset mig flere gange, at jeg er ordblind – både privat og i forhold til job. Jeg har fx aldrig kunnet hjælpe mine børn med lektierne.Jeg har igennem 4 måneder fulgt ordblinde-kurset. I løbet af de fire måneder har jeg lært meget af det, som folkeskolen skulle have lært mig – som fx ordklasser, bøjninger, tegnsætning m.m. Det bedste er, at jeg har fået nogle værktøjer og adgang til CD-ord som er en god støtte.Det har helt afgjort haft en betydning i forhold til min hverdag. Jeg er blevet bedre til at skrive og til at lave ansøgninger. Så forhåbentlig giver det bedre muligheder for at få job. Jeg føler også, at jeg har fået en større selv-indsigt og selvstændighed. Jeg vil helt sikkert anbefale det til andre, fordi det kan hjælpe ordblinde til at blive bedre til dansk. 

Rasmus Steensen Christensen:
Jeg har gået på OBU-kurset i 7 måneder.Andre mennesker tror indimellem at vi er dumme fordi vi er ordblinde. Men kurset har hjulpet mig at at blive bedre til at læse og skrive og så er jeg blevet god til at tro på mig selv. Ordblindekurset er godt, fordi man kan lære det, som man ikke fik lært i folkeskolen - og man får mere selvtillid. Læreren på holdet er en slags vejleder, så man får selv lov til at bestemme hvordan man gerne vil arbejde med tingene. Det er rigtig godt!
 
Finn er glad for at have lært at bruge CD-ord
Finn Lambertsen:
I dagtimerne arbejder jeg som lagerarbejder. Men de seneste 5 år har jeg sideløbende fulgt et ordblinde-kursus på HF & VUC FYN Nyborg efter arbejdstid, 3 lektioner om ugen. Jeg har haft svært ved at sætte lyd på ordene og problemer med at finde bogstaverne, når jeg skal skrive. Men det er jeg blevet meget bedre til – og jeg får god hjælp af programmet CD-ord og programmer på min mobiltelefon.Deltagelsen i kurset har betydet, at jeg nemmere kan læse og skrive, og på arbejdet betyder det fx at det er lettere at skrive beskeder til kollegaerne. 

Ordblinde-kurset har betydet, at Lars er begyndt at læse bøger!

Lars Uglebjerg Madsen:
Jeg arbejder som montør/produktionsmedarbejder. Nogle gange bliver man gjort til grin, når man har stavet noget forkert. Men nu er jeg blevet god til at skrive breve og er begyndt at læse bøger.
Det har også haft stor betydning på arbejdet, hvor det er blevet meget nemmere at skrive beskeder til venner og kollegaer. Jeg vil gerne anbefale et ordblindekursus til andre, fordi man lærer det på en anden måde og man får de rigtige hjælpemidler. Især er CD-ord et godt redskab.
 
Flemming (til højre i billedet) har nu fået en akademisk uddannelse.
Flemming Udengaard Sørensen: Det, at jeg er ordblind betød, at jeg de første mange år blev betragtet som en rod. Men efterhånden som jeg er blevet bedre til at læse og skrive, har jeg oplevet meget stor respekt. Jeg har gået på aftenkurset siden 2009. Nu kan jeg skrive meget længere tekster, med komma og punktum og de rigtige endelser – og kan også skrive på engelsk. Det der har hjulpet mig mest er, at komme i gang med at læse og skrive. Så nu er det blevet meget nemmere at kommunikere på PC og i skreven tekst. Efter påbegyndelsen af dette forløb har jeg taget en uddannelse som akademisk arbejdsmiljøleder. Så det er rigtig godt at komme videre på. Man får en basisviden omkring alt hvad der er brug for – og en større selvtillid. Til daglig arbejder jeg nu som projektmanager.


Se kursisterne udtale sig her: https://youtu.be/FZEXQwHVirs

torsdag den 13. marts 2014

Fuld gas og efter tænksomhed på Grøn Hf


For Dominique Nyrnberg faldt valget af ungdomsuddannelse meget bevidst
på grøn hf i Nyborg.
- Jeg er gammel spejder og havde været på en friluftsefterskole ved Vejle Fjord. Og
det stod klart for mig, at min ungdomsuddannelse også skulle have et element af
friluftsliv.



Grøn hf som enkeltfag var derfor et oplagt valg for Dominique, også selv om det betød,
at hun måtte flytte fra Frederikssund i Nordsjælland. Den grønne hf har været udfordrende
for Dominique. Jeg har afprøvet mig selv i mange sammenhænge og på mange måder
også fundet mig selv i den proces.

 

Det kan godt være, at vi tager jagttegn og dykkercertifikat, ror kajak, rappeller,
løber o-løb midt om natten og cykler mountainbike ned ad Spandauer Strasse i Berlin, men
der skal også være plads til at tage en hf sideløbende.
- Det er jo derfor, vi har tre år til forløbet i stedet for de traditionelle to, understreger Dominique
Nyrnberg. Noget af det, Dominique virkelig nyder, er at være ude på Nyborg
Fjord i kajak, fornemme stilheden og mærke glidet gennem vandet, at
give den fuld gas på mountainbike op ad Nyborg Vold og mærke hjertet
komme på overarbejde og at mærke udfordringen på en klatrevæg,
hvor det både gælder om at takle højden, være fysisk udholdende
og have teknikken til at holde sig klinet til væggen.
Undervejs når Dominique også at tænke på, hvad hun skal
vælge af uddannelse. Skal hun være sygeplejerske, læse
idræt eller blive fysioterapeut?
- Jeg er ikke nået til nogen endelig konklusion endnu.
Men den grønne hf er et oplagt sted for mig – både
til at kvalificere mig og gøre de store tanker om,
hvad fremtiden skal indeholde uddannelsesmæssigt.

Nu går Far i skole!


”Far er lige startet i skole .. ti hi”. Sådan lyder det hjemme hos 42-årige Teddy Pedersen i Ørbæk. Men for Teddy kan de fire børn grine så meget, de har lyst til.
Han ser tilbuddet om kurser i dansk og matematik på HF & VUC FYN som en rigtig
fin mulighed om vinteren, hvor han alligevel er arbejdsløs fra sit arbejde som asfaltmand
hos Munck Asfalt A/S i Nyborg.


- Jeg har tidligere været på et it-kursus, som fik åbnet computerens nye fagre verden
for mig. I år er jeg på dansk og matematik, hvor vi blandt andet arbejder med budgetlægning.
Arbejdsløs hver vinter
Teddys kollega, John Andersen, er også med på kurset på HF & VUC FYN i Nyborg. Han var
lidt skeptisk, da han skulle på kursus.
- Jeg tog det som en måde at slippe for at blive åndet i nakken af Jobcentret de fire uger,
kurset varer. Jeg regner jo med at komme tilbage til Munck Asfalt i næste sæson.
- Men det har været en meget positiv oplevelse, og jeg kunne godt forestille mig at fortsætte
med yderligere to ugers uddannelse, siger han.
Værdifuld viden
Hos Munck Asfalt A/S ser afdelingsleder, Pernille Munck, det som helt afgørende at
have lysten til at lære mere.
- På jobbet handler det mest om at kunne læse brugsvejledninger og
sikkerhedsinstrukser. Men medarbejderne har jo også børn, der går i
skole, og som de gerne vil hjælpe. Og skolegang er i det hele taget
med til at give værdifuld inspiration og selvværd, siger Pernille
Munck.
Da Teddy Petersen var på sine børns alder, gad han ikke
gå i skole. Men det er noget andet her, hvor lærerne er
meget fleksible, og vi er med til selv at lægge indhold i
undervisningen, siger Teddy Pedersen.


Afklaring!


Kan man godt lave et skærebræt af limtræ?
Ja, det er perfekt, lyder det fra Jens Tore Wilsted, som er lærer på det afklarende forløb på HF & VUC FYN i Nyborg.
Og på skolens træværksted bliver opgaven afprøvet i praksis, ligesom der bliver arbejdet med at skabe en sæbekassebil..
- På den måde får kursisterne afprøvet deres flair for praktiske arbejde sideløbende med opgraderingen af faglige kompetencer inden for dansk, engelsk og matematik.
- Formålet er jo netop, at de unge mennesker på holdet danner sig en ide om, hvilken retning, deres fremtid skal bevæge sig i, forklarer Jens.








Kunne ikke finde læreplads

For Andreas Jensen er der ikke så meget nyt i arbejdet med træ. Han har afsluttet grundforløbet på teknisk skole som start på en lærlingeuddannelse til henholdsvis tømrer og snedkrer men fandt sig aldrig helt til rette.
Mange af hans holdkammerater har også været gennem grundforløb, handelsskolernes HG eller lignende.
Dennis Hansen var oprindeligt startet på hg men fandt aldrig en læreplads.
Han gled ud i arbejdsløshed og begyndte at vende op og ned på dag og nat.
- Det var ikke rart. Og det var en lettelse for mig at begynde på det afklarende forløb, fortæller han.
Noget så fundamentalt som at have noget at stå op til – og mennesker at mødes med – gav Dennis et nyt perspektiv og fik ham atter til at stå op om morgenen.


For Dennis Hansen lykkedes det ikke at finde en læreplads i butik - nu overvejer han en hf for at uddanne sig til at arbejde med børn - noget han har en del erfaring med som fodboldtræner i Tårup IF.

Måske noget med børn
Den unge kursist er iklædt blå træningsdragt og klar til at fortsætte til Tårup If,
hvor han træner et drengehold i fodbold.
- Det er noget, jeg holder rigtig meget af. Så nu satser jeg på at uddanne mig til pædagog, og det indebærer, at jeg skal i gang med en hf.

Først en grøn hf
Men fodboldtræneren elsker at være i bevægelse.
- Så jeg søger ind på Grøn hf, hvor vi også kommer til at bruge en del tid på mountainbikes og kajak.
Jeg tror lige, det er mig, siger han.


HF & VUC FYN i Nyborg tilbyder en Grøn hf med fokus på udendørsliv.


Lærte at læse op, skrive og holde foredrag - i en alder af 62

Torben Skov var ordblind, men formåede at give selvtilliden et boost.

Jeg har følt mig som en idiot, fortæller Torben Skov om sin opvækst som ordblind

Den sidder stadig dybt i Torben Skovs brystkasse – ja i hele kroppen – oplevelsen af dengang den lokale præst gjorde ham helt og aldeles til grin under konfirmationsforberedelsen.
- Vi sad der samtlige 30 mand og skulle læse op af det gamle og det nye testamente.
Det gik på skift, og det var med bankende hjerte, jeg kunne regne ud, at det snart var min tur.
- Bibelens bogstaver var det rene flimmer for mig. Jeg fattede ikke en brik af, hvad der stod. Men præsten blev bare ved – og gjorde mit fuldstændig til grin over for resten af mine jævnaldrende.

For Torben Skov satte oplevelsen fra præstegården sig på en måde, så han aldrig turde læse noget op siden. – ikke før jeg blev arbejdsløs fra Dalum Papirfabrik og kom på kursus her hos Carina Renander på HF & VUC FYN i Nyborg.

Hvis du skal være god til at leve med et handicap som ordblind, gælder det blandt andet om at lære de mest brugte ord udenad og at lære sprogets systematik
 
En forløsning
For Torben Skov blev ordblindeundervisningen en forløsning.
- Nu kan han læse højt for børnebørnene – noget jeg aldrig har kunnet gøre for mine egne børn, fortæller han.

Skriver erindringer
Torben Skov er ligefrem begyndt at skrive sine erindringer ved hjælp af ordblindeprogrammet CD Ord, så hans børn kan få et indblik i det liv, han har haft – helt generelt – og i særdeleshed som ordblind.
 

På HF & VUC FYN har han holdt foredrag som samme emne- og succesoplevelsen af at kunne takle sit handicap.

Torben Skov gik fra at at være ordblind - til at være ordblind, forfatter og foredragsholder
 
Noget pjat, Torben
Hans mor er 90 – og lever endnu. Hun er en frisk dame men var ikke inviteret med til foredraget.
- Hun har aldrig accepteret, at jeg var ordblind. Hun siger det er noget pjat. Og hun kan slet ikke forlige sig med, at jeg nu går i skole igen. Det er jeg da alt for gammel til, som hun siger.

Men for Torben er det en helt ny verden, der har åbnet sig.
- Jeg har ikke lært så meget hele min skoletid, som jeg har lært på de seks uger, ordblindekurset her har varet. Tænk sig både at kunne læse og skrive. Det er da fantastisk. Og det er om at få hul på bylden – hellere i går end i morgen, siger Torben Skov.


FAKTA om ordblindekurset
For at blive optaget på et ordblindekursus, skal man screenes for ordblindhed.
Efterfølgende tager man endnu en test for at afdække mere præcist, hvor man har brug for hjælp.

Da holdene maksimalt består af seks personer, er der rig mulighed for individuel undervisning.
Noget af undervisningen går ud på at lære de 120 mest almindelige ord udenad, da de går igen og igen i vore sprog.

Kursisterne lærer at koble lyde med de mest gængse bogstavsammensætninger og at bruge elektroniske hjælpemidler til ordblinde

På ordblindekurser går der meget tid med at bearbejde de dårlige oplevelser, kursisterne har haft som følge af deres handicap. Her lød opgaven: ”Skriv det ord, der først falder dig ind, når du tænker på dit liv som ordblind”. Frygt er et af de ord, der hurtigt dukker op i erindringen.

Formand Mette
tager ansvar


Kursistrådets nye formand, Mette Redsted, er 19 år, stammer fra Sorø, og siden 7. klasse har hun vidst, at hun ville arbejde med film og medier.
Så for hende var det oplagt at vælge Hf Event og kommunikation i Nyborg.
Der kan hun både arbejde lystbetonet og få den hf, hun skal have for at kunne søge ind på Medievidenskab i Århus til sin tid.


Endnu flere skal kende til de mange forskellige muligheder, der er for at dyrke sin passion
og samtidig tage en hf eksamen på HF & VUC FYN, mener kursistrådsformand Mette Redsted.

Går efter indflydelse

Mette er seriøs og dedikeret i forhold til sit fag.
Men hun er også typen, der gerne vil tage ansvar, hvor hun er – og derfor melder sig ind i elev/kursistråd, for at have mere indflydelse på, hvordan hendes tilværelse er på de pågældende uddannelser.
Det gjorde Mette, da hun gik på Faaborgegnens Efterskole, hvor hun havde It og Medie som linjefag.
Det gjorde hun, da hun tog grundforløbet til at blive film- og tv-produktionsteknikker på Medieskolerne i Viborg.
Og efter at blive valgt til kursistrådet i Nyborg og Ringen gik hun hele vejen og endte som formand for det samlede kursistråd på HF & VUC FYN.


VUC giver unikke muligheder

Som formand for kursistrådet på HF & VUC FYN vil Mettes passion for kommunikation komme til at skinne igennem.

- Jeg vil arbejde for, at folk skal vide, at VUC for mange er et førstevalg – ikke mindst for kursister som hende selv, som har en passion, de vil dyrke, samtidig med, at de tager en ungdomsuddannelse.
- Her giver VUC jo en unik mulighed med de mange fagpakker som Kommunikation & Event, Sundhedsklassen, Film og Medier, Søfarts HF, Flow, Design HF etc.
- De mange muligheder er mange slet ikke bevidste om. Og det synes jeg er synd, siger Mette Redsted.